مقالات دام

آموزش نحوه دوقلوزایی گوسفند | فلاشینگ گوسفند

چند قلو زایی گوسفند

شاید خیلی از کسانی که در پرورش گوسفند هستند مایل به خرید گوسفندان دوقلوزا یا به دنبال یافتن نژاد گوسفندان چند قلوزا هستند .گوسفند رومانف یکی از بهترین گوسفندان چند قلوزا درجهان است که رکورد ۹ قلو را هم در روسیه شکسته است. در این مطلب ما به شما خواهیم گفت که شما قادر هستید با استفاده از فلاشینگ گوسفندان باعث شوید که گوسفندانی چند قلوزا داشته باشید.

فلاشینگ در گوسفندان چیست؟

فلاشینگ به روش جیره‌ای گفته می‌شود که باعث به وجود آمدن قابلیت چند قلوزایی در میش می‌شود تنها کافیست جیره‌ی فلاشینگ گوسفندان را اعمال کنید تا از این پس گوسفندان شما با هر نژادی بتوانند دوقلو یا چندقلو بزاید.

مراحل قبل از فلاشینگ:

به دلیل وجود انواع بیماری‌های گوسفندان که ممکن است مبتلا به بیماری‌های انگلی و آنتروتوکسمی شوند بهتر است داروهای ضدانگل را به صورت خوراکی یا تزریقی انجام شود.

حتما قبل از انجام جیره فلاشینگ ابتدا دام‌ها توسط دامپزشک معاینه شوند و با توجه به نظر و تجویزدامپزشک واکسن‌های تب برفکی – آبله – آگالاکسی_شاربن و…را به دام تزریق کنید.

بعد از آن حتما گوسفندان را در جهت بیماری آنترو توکسمی (بیماری پرخوری) واکسینه کنید چرا که این بیماری در اثر مصرف بیش از حد شیر و غلات صورت می‌گیرد و اگر گوسفندی مبتلا به این بیماری شود درصد باروری آن کاهش پیدا می‌کند و بره‌های ضعیفی هم به دنیا می‌آورد.

آمادگی گوسفندان برای تخمک‌گذاری

در واقع گوسفندان هم مانند انسان‌ها تخمک‌گذاری دارن پس بهتر است که با تغذیه‌ی مناسب شرایط لازم را فراهم بسازیم . ثابت شده است که تخمک گذاری در گوسفندان چاق صورت نمی‌گیرد و از این جهت ده روز اول دوره فلاشینگ گوسفندان به میش‌ها علوفه‌های کم ارزش می‌دهیم و باید از دادن گیاهان استروژنی مانند شبدر قرمز – یونجه و تره فرنگی اجتناب کنیم زیرا تمامی این گیاهان باعث افت در باروری میش می‌شود.

نحوه ی اعمال جیره فلاشینگ:

فلاشینگ گوسفند شامل سه مرحله می‌باشد:

مرحله اول: در این مرحله باید طی ده روز گوسفندان را در مراتع فقیر و فاقد مقادیر چشم گیری علف به چرا ببریم و گوسفندانی که در پرورشگاه‌ها نگهداری می‌شوند را طی ده روز از علوفه‌های کم ارزش برای تغذیه ی آنان استفاده کنیم و حتما واکسن آنترو توکسمی (سرخ روده ) را بزنیم.

مرحله دوم :در این مرحله باید گوسفندان را به مدت ۱۵ روز با یونجه‌های تازه و مواد دانه ای مانند جو وکنسانتره و.. تغذیه بکنیم نکته ای که وجود دارد این می‌باشد که این تغییر جیره باید به صورت کاملا ناگهانی و یا به عبارتی شوکه کننده باشد و به همین دلیل هم هست که می‌گوییم حتما واکسن آنتروتوکسمی یا سرخ روده باید زده شود.

مرحله سوم :در ۱۳ امین روز از مرحله دوم، مرحله سوم شروع می‌شود (در واقع مرحله سوم در میان مرحله دوم آغاز می شود) در روز ۱۳ام قوچ‌ها را به مدت ۳ روز طوری در مجاورت میش‌ها قرار می‌دهیم که فقط یک دیگر را ببینند اما نتوانند تماسی با هم داشته باشند و بعد از پایان یافتن روز ۱۵ ام مرحله دوم (یعنی روز ۱۶ام) تغذیه‌ی یونجه دام‌ها را قطع کرده و قوچ ها را درمیان میش‌ها رها می‌کنیم و باید تغذیه‌ی دام توسط مواد دانه‌ای را تا ده روز دیگر نیز ادامه دهیم

برای نتیجه گیری بهتر از این جیره از روش‌های هم زمان سازی مانند سیدر و یا اسفنج نیز می‌توان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *