مقالات اسب

دلیل کف کردن دهان و بدن اسب چیست؟

عرق کردن بدن اسب

بدن و دهان برخی اسب‌ها در زمان فعالیت ورزشی پوشیده از کف می‌شود و برخی اسب‌ها اینگونه نیستند. عرق اسب محتوی پروتئینی است که لاترین (Latherin) نام دارد. لاترین در بزاق و عرق اسب‌ها وجود دارد. محققان فرض را بر این گذاشته‌اند که این پروتئین ابتدائا در بزاق تولید می‌شود که به جویدن مقادیر زیاد خوراک‌های خشک کمک کند و در ادامه به مرطوب کردن پوست اسب کمک می‌کند.

این پروتئین مانند دترجنت (پاک کننده) عمل می‌کند و باعث می‌شود که عرق در سرتاسر بدن پخش شود تا بدن اسب بیشتر و بهتر خنک گردد. این مسئله کاملا طبیعی است و نشان دهنده کمبود یا زیاد بودن هیچ ماده مغذی در جیره نمی‌باشد. در برخی اسب‌ها بیشتر از بقیه کف تولید می‌شود که مقدار آن بستگی به موارد زیر دارد:

تناسب اندام (Fitness) اسب

معمولاً اسب‌هایی که تناسب اندام ندارند و از سلامتی پایین‌تری برخوردارند بیشتر کف تولید می‌کنند و اسب‌هایی که فعالیت سنگین دارند و به طور معمول عرق می‌کنند کمتر کف تولید می‌کنند.

زمان

میزان این پروتئین در ابتدای تولید عرق در بالاترین سطح خود قرار دارد و در اغلب اسب‌ها برای مدت کوتاهی کف تولید شده و سپس متوقف می‌شود.

پوشش بدن اسب

شامپوها، نرم کننده‌ها، قشو کردن و کوتاه کردن موها می‌تواند بر میزان تولید کف تاثیر بگذارد.

در مجموع کف کردن بطور کلی طبیعی است. کف کردن موجب می‌شود اسب به نظر کمی گرم و در حال ناراحتی دیده شود ولی در مجموع مسئله‌ای نیست که بخواهد ایجاد نگرانی نماید. اسب‌هایی که بطور معمول در مسابقات شرکت کرده و یا تمرین می‌کنند (مانند اسب‌های استقامت)، کف زیادی تولید نمی‌کنند. زیرا این اسب‌ها بطور منظم عرق می‌کنند و پوشش بدنی (موی) کوتاه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *